Monday 10 December 2012

MINGGU 12 : OPENOFFICE (IMPRESS)

Assalamualaikum dan salam bestari semua :) sehat ? harap sihat2 selalu . baiklah, minggu ke 12 dah kita kan. cepatnya masa berlalu . kiranya dalam 2 minggu lagi kita akan belajar kursus komputer dalam pendidikan ni. akan tetapi walaupun kelas dh habis jangan kita tinggalkan apa yang telah kita pelajari ^_^ banyak yang kita dapat kan ? 

pada minggu ke 12 ni, kelas kami telah digabungkan lagi sekali dengan kelas dr.siti. Banyak yang telah diajar oleh Dr.Siti pada minggu ini antaranya membuat broucher dan booklet menggunakan microsoft words,cara download video dari youtube menggunakan keepvid dan skydrive. Dr.Siti juga telah menunjukkan video2 di youtube mengenai skill presentation dari luar2 negara. Memang hebat2 belaka. Dan Dr.Siti menyarankan kami untuk mengaplikasikan apa yang telah dilihat dari video tersebut. 

Berbalik kepada kelas kami, Pn. Hafizah telah menerangkan bagaimana untuk menggunakan OPENOFFICE(IMPRESS). 

Apa itu OPENOFFICE(IMPRESS) ni ? 

ini adalah logo OPENOFFICE(IMPRESS)

Openoffice ini adalah salah satu software yang mempunyai persamaan dengan Microsoft power point. Ia digunakan untuk membuat slide show power point. Menarik bukan ? Jom kita teroka bagaimana cara menggunakan openoffice ini (^_^)


1)kena install terlebih dahulu sebelum menggunakan software ini. 
2)kemudian, tekan kepada OPENOFFICE IMPRESS. 

maka, akan keluar seperti ini :


tandakan di "from template"

seterusnya.....


pilih background yang anda minati. Pelbagai pilihan ada :) hehe


kemudian, akan keluar seperti diatas. Pilih effect yg anda ingin dan tekan CREATE. Dan akan jadi seperti dibawah.


 lihat ! akan keluar seperti slide show power point yang selalu kita gunakan ? pelbagai background ada. boleh la kawan2 try ye . hehe :D jika bosan menggunakan microsoft power point yang selalu kita gunakan, bolehlah kita guna yang ini. sangat senang dan mudah :) Selamat mencuba kawan-kawan. Jangan lupa siapkan tugasan ini . Sekian terima kasih. Semoga kita berjumpa lagi . Assalamualaikum ~ 


semoga hari ini lebih bak daripada semalam, aminn :) 







TERIMA KASIH KERANA MENGUNJUNGI BLOG INI =)

No comments:

FOLLOW+ DASHBOARD♥